13:14

Lama Membeku


Sejak mendapat gelaran 'suami', belum satu artikel pun dapat ditulis bagi dikongsi dengan semua agar ia dapat menjadi peringatan dan panduan serta manfaat pada semua. Benar kata mereka yang telah memiliki banyak pengalaman, " 2 Tahun pertama perkahwinan adalah tempoh pasangan tersebut mencari identiti yang digabungkan dari 1001 perbezaan dua individu".

Bermula dengan mengenali pasangan dan mencari titik persamaan, bahtera yang baru dibina mula diperkemaskan sebaik mungkin agar ia tidak karam bila pelayaran bermula nanti.Segala persiapan rohani, mental dan fizikal kini dilakukan bersama agar layar yang dikemudikan tidak mudah patah dengan dugaan dan cabaran yang akan mendatang.

Formula penting harus dikuasai agar dapat digunakan bagi menyelesaikan segala persoalan dan masalah yang mendatang di dalam lautan pelayaran yang penuh dengan mehnah dan tribulasi. Berbekalkan sikap toleransi dan berlapang dada menjadi salah satu benteng kukuh di dalam mencapai kesepakatan dan kesefahaman di antara dua insa yang baru bersatu.

Matlamat yang jelas telah dipasak bersama, mencari redha dan syurga Allah menjadi titik nokhtah yang ingin dicapai. Jalan dakwah dan perjuangan para nabi dan rasul menjadi pilihan agar ia tidak tersasar dari matlamat yang ingin di capai. ILMU, IMAN, IKHLAS dan IIHSAN perlu di capai dan dikunci di dalam diri dua insan ini agar sentiasa berada di bawah naungan keberkatan dan rahmat Ilahi.

Segala kepentingan diri dan dunia yang meililit pada diri dan jiwa harus diputus dan dicabut agar diri tidak mampu dikuasai oleh nafsu dan syaitan yang menggoda dan menyesatkan. Kini, selangkah demi selangkah, kami berdua mendekati masyarakat dan cuba memahami realiti kehidupan masyarakat yang sebenar. Dengan menubuhkan New Generation Consultancy bagi tujuan mendidik dan mendekati generasi muda menjadi salah satu kenderaan bagi kami untuk melaksanakan amanah Allah untuk berdakwah pada masyarakat.

Menyertai salah satu NGO islam di bawah JAIS sebagai Ketua Biro Pendidikan dan Dakwah, kami berdua mendapat peluang seluas-luasnya untuk turun di lapangan berdamping dengan masyarakat secara langsung.

Terlalu banyak perkara yang perlu kami pelajari agar mampu membawa bahtera yang dibina hingga mencapai matlamat memperolehi redha dan syurga Ilahi..

-sekadar memecahkan ais yang sudah lama membeku-

0 comments: