13:31

Nak Jadi Superman?: Bahagian 1

Assalamualaikum..entah kenapa dah hampir 2 minggu rasa seperti kehilangan sesuatu, rasa agak lemah dan kurang bersemangat..Nak kata rindu kat kampung baru minggu lepas je baru habis bercuti.kenapa ek?..kan seronok kalau dapat jadi macam superman sebab dia adalah seorang yang HEBAT..bila HEBAT,dia kuat dalam mengharungi segala macam cabaran dan ujian..

Boleh ke jadi HEBAT macam superman?..emm kebetulan saya membelek-belek helaian buku nota kecil yang sudah 4,5 bulan tak di buka dan alhamdulillah saya terjumpa pada helain tersebut tentang 15 PERKARA HENDAK MENJADI HEBAT.Saya masih ingat lagi 15 perkara ini telah di turunkan pada saya oleh CR.NIK SYUHARUL APIZO B. SAFIEN atau di kenali sebagai Abe Joe yang merupakan matan YDP PERKUM sesi 05/06. Tapi sayang dan saya rasa sangat rugi kerana tidak berusaha untuk menguasai kesemua 15 perkara tersebut.

Saya berharap dengan perkongsian ini dapat memberikan kesedaran pada diri saya secara khususnya dan juga kepada sahabat-sekalian secara umumnya.Untuk bahagian pertama ini saya hanya akan berkongsi EMPAT perkara nak jadi hebat terlebih dahulu.Sebelum itu, marilah sama-sama kita bersyukur pada Allah s.w.t kerana telah mengurniakan nikmat ISLAM kepada kita semua kerana kita sangat beruntung menganut agama yang diredhaiNya dan juga merupakan satu agama yang HEBAT.Jika agama ISLAM itu HEBAT sudah tentu penganutnya juga perlulah jadi HEBAT, betul tak?..HEBAT di sini bukan bermakna kita hendak menunjuk-nunjuk atau mencari populariti tapi biarlah kehebatan kita itu dapat memberi manfaat pada agama, diri sendiri,masyarkat dan juga negara.

Sikap BERDIKARI tanpa mengharapkan orang lain merupakan salah satu syarat untuk menjadi HEBAT.Pada pandangan saya sikap BERDIKARI ini adalah boleh di ibaratkan seperti biji yang subur.Lemparlahlah di mana-manapun pasti ia akan tumbuh tanpa memerlukan sebarang bantuan dan jauh dari sikap meminta-minta.

MENEPATI DAN JUJUR PADA WAKTU adalah syarat kedua untuk menjadi superman.Kalau terlambat walaupun sesaat mungkin musuh akan musnahkan mangsanya.Begitu juga dalam kehidupan kita selaku mahasiswa dan mahasiswi yang banyak memikul amanah dan tanggungjawab, sikap suka menepati dan jujur pada waktu perlulah dikuasai oleh kita semua agar segala amanah yang kita pikul dapat dilaksanakan dengan sebaik mungkin kerana benarlah kata-kata Syeikh Hassan al-banna':"amanah yang kamu pikul adalah lebih banyak daripada masa yang kamu ada".

Orang yang HEBAT apabila terlibat dalam satu organisasi,dia akan MENYELESAIKAN MASALAH BERSAMA kerana baginya penyelesaian terbaik adalah melalui perbincangan ataupun syura.Dan dia yakin di dalam syura pasti ada keberkatan kerana perkara ini merupakan amalan Rasulullah dan juga para sahabat dalam menyelesaikan suatu masalah yang di hadapi.

Secara fitrah manusia tidak boleh lari dari melakukan kesalahan dan juga tidak boleh lari dari sebarang kelemahan. Oleh itu, untuk menjadi orang yang HEBAT dia perlulah SENTIASA MEMPERBAIKI DIRI.Setiap kritikan dan komen terhadap dirinya sudah tentu dia akan menerima dengan dada yang lapang dan berusaha memperbaiki kelemahan dirinya.Untuk menjadi seorang pemimpin sikap ini perlu dimiliki olehnya kerana seorang pemimpin akan sentiasa diperhati dan sentiasa menerima kritikan dan juga komen.

Untuk seterusnya akan bersambung selepas ini............

0 comments: