23:18

Ada ke MUSLIMAT macam ni?


Mungkin salah satu faktor semua adik beradikku adalah lelaki antara penyebab susah untukku memahami kaum hawa yang digelar sebagai "hiasan dunia" ni..Buku pasal mereka telahku baca,yang terbaru satu sejarah dalam hidupku kali pertama membaca novel yang bertajuk "Salju Sakinah" telahku khatam selama lebih kurang 24jam hanya semata-mata untuk memahami mereka..Tapi natijahnya aku masih lagi tak dapat memahami kaum yang pernah menjadi tulang belakang perjuangan Rasulullah s.a.w terutamanya Saidatina Khadijah isteri baginda yang sangat baginda cintai..

Saya tak nafikan yang saya cukup kagum dengan ketabahan dan jiwa besar kurnian Allah yang dimiliki oleh Sumayyah atau panggilan sesama muslimatnya "Mai" di dalam novel "Salju Sakinah" ini.Terima kasih kepada Ziad Akhtar iaitu pengarang novel ini yang banyak membuka minda saya bahwa perjuangan Islam sangat memerlukan muslimat seperti "Mai" ini.Bukan sahaja tabah,berjiwa besar bahkan dia memiliki kemahiran pandai berpidato atau berceramah dikhlayak ramai bagi menyampaikan idea perjuangan mahasiswa Islam yang sangat diperlukan pada zaman nanoteknologi ini.

Di samping memiliki ahklak yang "come",Mai yang juga merupakan mahasiswi Universiti Yarmouk di Jordan mempunyai keterampilandan kepimpinan yang berdedikasi serta seorang muslimat yang suka mendekati dan didekati oleh orang lain.Dengan sifat dan kelebihan yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada Sumayyah ia memudahkannya untuk menyampaikan kefahaman Islam pada sesiapa sekali pun.

Pernah ke aku jumpe muslimat seperti Sumayyah di sekelilingku ini?..persoalan yang timbul setelah khatam novel Salju Sakinah ini..Kalau ada alhamdulillah semoga mereka ini mampu istiqamah dalam menjadi sayap kanan kepada perjuangan Islam di Malaysia ini,jikalau tiada sedarlah wahai muslimat yang memiliki seribu satu keistimewaan kurnian Allah s.w.t agar segera bangkit memainkan pernanan antuna yang sebenar.


Bukan niat nak perkecilkan golongan yang diciptakan Allah s.w.t untuk menghilangkan kesunyian Nabi Adam a.s di syurga ini tetapi sekadar peringatan untuk kebaikan bersama,bukan saya kata bahwa muslimin dah cukup sempurna,cume kali ini saya hanya fokus kepada muslimat sahaja.Nak kata muslimat ni tak hebat,nah!saksikan sendiri kehebatan polis wanita Iran yang mampu membuka minda dunia membuktikan aurat bukan penghalang bagi mereka untuk menjadi tangkas seperti lelaki.


Muslimat atau khususnya mahasiswi Islam seperti ini yang kita ingin dan perlukan..Bukan hanya sekadar memiliki sifat peka dan penyanyang semata-mata tetapi mereka juga memiliki jiwa yang kental,tabah serta berani berhadapan dengan segala macam mehnah dan tribulasi dunia ini.Tanpa suara mahasiswi sudah pasti kampus akan menjadi sunyi dan tanpa muslimat yang tabah dalam perjuangan sudah pasti perjuangan ini takkan terbang tinggi kerana merekalah sayapnya.

Perjuangan Islam juga seperti roda yang berputar,pernah berada di atas dan pernah ada di bawah..Kini saya rasa sudah tiba masanya untuk kita memusingkan roda itu kembali agar berputar naik ke atas.Transformasi perlu dilakukan,peranan dan pelaksanaan perlu dioptimumkan baik dari muslimin mahupun baik dari muslimat sama-sama perlu bersatu menuju keredhaan yang Maha Satu..

Sekadar pandangan.....

p/s:..Mohon maaf sekiranya artikel ini menyentuh sensitiviti mana-mana pihak,yang baik sama di ambil yang tak betul sama-sama diegur...

3 comments:

Mahasiswa Islam said...

sejak akhir2 ni...golongan bloggers muslimin bnyk membawa komentar perihal muslimat...

Mungkin ia satu permulaan, atau bagaimana... wallahua'lam.

salam ukhwah fi sabilillah said...

Insya`allah..masih ada muslimat sebegini.

Salam perjuangan

Zaid Akhtar said...

salam sakinah.
terima kasih sebab sudi membaca Salju Sakinah. 1st time tu!
:-)