07:58

Kembalikan Seri & Barakah Sayyidul Ayyam


"Assalamualaikum puan-puan dirumah..ape khabar hari ini?.bertemu lagi ye kita dalam rancangan memasak di dapur".. "Saya sebagai pengacara tetap anda dan pagi yang barakah ini kita bersama chef jemputan iaitu Sdr.Aizat yang berambut pendek dan berbadan kurus"..
Ni lah dialog yang memecahkan suasana Rumah Omar pagi jumaat ini di dapur..Ceria dan tenang sekali apabila dapat meluangkan masa bersama sahabat-sahabat di pagi yang barakah ini..

"Sebelum tu ye puan-puan saya ingin nyatakan bahan-bahan yang diperlukan bagi resepi kita pada pagi jumaat ini ye: masukkan bawang besar,bawang putih,bawang merah secukup rasa,cili secukup pedas,garam berbeza mengikut katogeri ye(bagi yang darah tinggi hendaklah kurangkan garam ye)..kemudian tumiskan dalam kuali sehingga naik minyak ye(bukan naik angin) kemudian masukkan maggie dan goreng sehingga masak.."gelagak pengacara dan tukang masak yang bertauliah ni memecahkan lagi suasana ceria dan mahabah pada pagi yang mulia ini..
Kadang-kadang dengan bersahaja macam ni mampu mengeratkan ukhuwwah sesama kita satu rumah ni walaupun sekali-sekala je dapat meluangkan masa seperti..

Allahuakbar! betul tu,memang terasa betul dengan lirik lagu tu..perbualan mula rancak sambil mendengar lagu yang disampaikan oleh kumpulan hijjaz yang bertajuk "Mata Hati"..Bukan hanya buat lawak je pagi ni tau tapi kami selitkan perbualan-perbualan yang berbentuk muhasabah skali..Asstaghfirullah,kotornya hati kita balas saya selepas mendengar lirik yang berbunci "Hati jika terlalu bersih,pandangankan menembus hijab,Tapi hati jika dikotori bisikannya lagi bukan kebenaran"..sempat jugak bermuhasabah sambil memasak..

Disamping tu sempat juga kami berbual mengenai rezeki yang tak disangka-sangka akan datang dalam keadaan keadaan yang tak diduga.."Ingat senang ke nak dapat,kena bertaqwa dan beriman dulu pada Allah s.w.t baru la dapat"..tambah ust.Aizat disertakan dengan ayat seribu dinar..betul3,susah susah tambah saya lagi,semakin dekat dengan Allah semakin kuat dugaan dan ujiannya..

Alangkah indahnya "sayyadul ayyam" ni sekiranya kita manfaatkan dengan sebaiknya..Pagi-pagi lagi dah diisi dengan aktiviti yang ceria dan baik..AWAS! jangan tidur lepas subuh ye,nanti rezeki tertutup..buktinya sapa yang tidur di RO ni pasti akan terlepas masakan kami ni..hehe..Rasa rugi jikalau kita tak manfaatkan hari jumaat ini dengan perkara-perkara yang disukai oleh Allah s.w.t kerna ganjaranya melebihi hari-hari yang lain(tak perlu cerita kot sebab semua dah tahukan)..

Imam Al-Ghazzali berkata bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud sebaik-baik hari yang terbit padanya matahari adalah hari Jumaat.Pada hari itu dijadikan Adam a.s. dan pada hari Jumaatlah terjadinya kiamat.

"Sesungguhnya hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan semulia-mulia hari di sisi Allah."

Imam Al-Ghazzali menambah bahawa Kaab Al-Ahbar (seorang tabien dan ulama yahudi yang memeluk ugama islam pd zaman Saiyidina Abu Bakar) berkata burung-burung dan haiwan apabila bertemu satu sama lain pada hari Jumaat mengucapkan "Selamat, selamat hari yang baik"

Kesimpulannya marilah sama-sama kita ceriakn "sayyidul ayyam" ini dengan mengeratkan ukhuwwah disamping memperbanyakkan amalan kebaikan..




0 comments: