09:54

KEBANGKITAN UMMAH TERSEKAT : bhgn 1

Pembentukan dan pembinaan sebuah bangsa, merealisasikan sebuah impian dan memperjuangkan sebuah prinsip memerlukan seluruh bangsa atau sekurang-kurangnya sekumpulan manusia yang mahu mencapai cita-cita ini memiliki jiwa yang benar-benar kental yang dapat dilihat melalui beberapa aspek iaitu :

kemahuan tinggi yang tidak mampu digugat oleh sebarang kelemahan.

kesetian sejati yang tidak mengenal erti kompromi dan pembelotan.

pengorbanan agung yang tidak menegenal erti tamak dan kedekut.

memahami prinsip, meyakini dan menghormati dengan tidak melakukan kesilapan, tidak terseleweng, tidak berkempromi dan tidak terpengaruh dengan prinsip lain.

Kemahuan, Kesetiaan, Pengorbanan dan Memahami perlu dimiliki oleh sekelompok individu yang mengelar diri mereka sebagai mujahid/ansorullah mahupun daie yang hidup dalam satu jemaah bagi merealisasikan agenda kebangkitan ummah yang diperjuangkan.

Hanya dengan memiliki kesemua asas yang berbentuk rohani serta kekuatan rohani yang agung inilah akan tertegak sebuah prinsip. Terbentuklah sebuah bangsa yang mampu bangkit dan bangsa yang bersemangat waja. Dengan ini akan bermulalah kembali suatu kehidupan bagi mereka yang telah sekian lama merasainya.

Mana-mana bangsa yang kehilangan keemapat-empat sifat ini ( Kemahuan tinggi, Kesetiaan sejati, Pergorbanan agung dan Memahami prinsip ) ataupun pemimpin dan pendokong pembaharuanya kehilangan sifat-sifat ini, bangsa ini adalah bangsa yang tidak berharga dan malang. Bangsa ini tidak akan mampu mencapai sebarang kejayaan dan mereka tidak akan dapat merealisasikan sebarang impian serta mereka akan hanya hidup dalam dunia sangkaan, khayalan dan impian.

KELEMAHAN KEBANGKITAN MAHAISISWA

Ya, saya sangat bersetuju dengan pendapat mengatakan tidak sesuai untuk dibandingkan kehebatan dan kelantangan perjuangan mahasiswa dahulu dengan nada kebangkitan mahasiswa sekarang. Ini kerana pelbagai faktor baik luaran mahupun dalaman memainkan peranan penting di dalam menghasilkan nada suara kebangkitan yang lemah dari kalangan aktivis mahasiswa kini.

Tapi saya juga berpegang dengan firman Allah s.w.t di dalam surah ar-ra'd ayat ke-11 :

" sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri".

Memang tidak dapat dinafikan juga kelesuan kehangatan perjuangan mahasiswa kini juga adalah berpunca dari diri mahasiswa itu sendiri. Seperti yang disebutkan oleh as-Syahid Imam Hasan al-Banna KEMAHUAN yang TINGGI yang tidak mampu DIGUGAT oleh sebarang KELEMAHAN perlu dimiliki di dalam setiap jiwa pejuang-pejuang penegak kebenaran.

Nah! siapa yang berani mengatakan bahwa kelompok mahasiswa sekarang sudah memiliki kemahuan yang cukup tingi bagi menggerakkan agenda kebangkitan ummah? berapa kerat dari kalangan mahasiswa yang sedar tentang parahnya masalah umat islam? dan berapa ramai dari kalangan mahasiswa yang sudah mengatur langkah bagi menggerakan agenda kebangkitan ummah ini?

Tanpa kemahuan yang tinggi dari kalangan mahsiswa itu sendiri dalam memperjuangkan agenda kebangkitan ummah sudah pasti kelesuan dan kelemahan serta kegagalan perjuangan mahasiswa akan berlaku. Saya turut sedih dengan diri saya mahupun sahabat-sahabat yang lain yang masih lagi leka dengan agenda peribadi masing-masing. Matlamat yang dipacak adalah banyak untuk kepentingan peribadi bukan untuk kepentingan ummah.

Kebangkitan kita juga pasti akan tersekat sekiranya KESETIAN SEJATI pada perjuangan Islam mati didalam jiwa pejuang-pejuang mahasiswa. Dengan kesetian sejati pada perjuangan islam akan melahirkan individu yang memahami KEUTAMAAN dalam perjuangan mereka dan mematikan perjuangan yang hanya menurut keutamaan bagi dirinya sendiri.

Pengorbanan Agung yang sudah hilang dalam diri mahasiswa masa kini juga adalah merupakan faktor dalaman terbesar yang membentuk kelesuan dalam perjuangan mereka. Mana tidaknya, tanpa ada nilai pengorbanan yang tinggi dalam diri mahasiswa akan lahirlah generasi-generasi baru yang suka merungut-rungut dalam perjuangan, generasi yang banyak bermain dengan emosi mereka semata-mata dan generasi yang banyak menghukum orang lain. Akhirnya, mereka inilah antara penyumbang kepada kelemahan gerakan mahasiswa sekarang

Antara yang paling utama juga dalam memainkan peranan dalam melambatkan gerakan mahasiswa adalah disebabkan mereka tidak memahamki prinsip perjuangan mereka secara menyeluruh dan bersepadu. Kefahaman yang betul akan menghalang berlakunya pertelagahan ketika berada di persimpangan jalan atau ketika wujud pelbagai ijtihad yang bercanggah dengan pendekatan sebenar. Tanpa kefahaman yang betul dan menyeluruh akan menyebabkan berlakunya masalah kemurungan, kekeliruan dan masalah mudah terpengaruh dengan setiap cadangan baru.Jadi dengan berlakunya pertelagahan serta kekeliruan dan kemurungan di kalangan pejuang-pejuang mahasiswa maka akan tersekatlah agenda kebangkitan ummah yang ingin diperjuangkan.

Sebagai mengakhiri pandangan saya mengenai "kebangkitan ummah tersekat" bhgn 1 ini, saya ingin memetik sedikit ucapan Imam al-Banna dalam muktamar ikhwan al-muslimin yang ke-5:

" Wahai Ikhwan, saya sentiasa berhrap supaya kita sentiasa bekerja dan tidak perlu bercakap. Kita serahkan tindakan kita sahaja sebagai jurucakap yang menceritakan siapakah Ikhwan dan apakah strategi ikhwan. Saya suka jika langkah-langkah kamu yang mendatang berkesinambungan dengan langkah-langkah kamu yang lalu dengan penuh lancar dan tenang, tanpa memerlukan program seperti ini iaitu program yang akan membentangkan jihad sepanjang 10 tahun yang lalu untuk kita mulakan suatu era baru jihad yang berterusan dalam usaha merealisasikan gagasan kita yang mulia ini"......

0 comments: