11:16

KEMAHIRAN YANG PELBAGAI





Minggu lepas saya baru saje balik dari mengikuti satu program motivasi.Banyak pengajaran dan input baru yang di perolehi yang boleh di jadikan amalan kehidupan.Saya amat menyokong sekiranya program seperti ini atau sekutu dengannya di perbanyakkan dengan penglibatannya dari kalangan remaja.Program seperti inilah yang boleh menjadi satu wadah untuk mengeratkan hubungan silaturahim di kalangan kita serta tempat untuk mengaut ilmu dan pengalaman sebanyak mungkin.

Semasa program kami telah di pecahkan untuk beberapa kumpulan dan di berikan tugasan untuk menubuhkan persatuan masing-masing.Saya dan ahli-ahli kumpulan telah mengadakan satu perbincangan untuk membentuk persatuan kami sendiri.Setiap orang telah memerah otak masing-masing untuk memberikan satu idea yang canggih dan bernas bagi menubuhkan persatuan kami ini.Akhirnya,setelah semua idea di kumpul dan di buat pertimbangan maka kami telah bersetuju untuk menubuhkan satu persatuan yang di beri nama persatuan ENT iaitu E-eye,N-nose,T-thorax ataupun persatuan mata,hidung dan mulut.

Mungkin mendengar nama persatuan kami ini boleh membuatkan orang lain ketawa ataupun hairan.Tapi itu mungkin hanya satu respone untuk pandangan atau pendengaran buat kali pertama sebelum mereka mengetahui motif atau tujuan penubuhannya.Setelah kami mendapat nama kemudiannya kami membentuk organisasi bagi persatuan ini yang terdiri dari YDP,NYDP,BENDAHARI,SETIAUSAHA dan EXCO yang kami panggil sebagai CELL.

Setelah di bentuk organisasi, kemudianya kami merancang satu strategi untuk mempromosikan persatuan kami ini dalam masa selama 30minit.Di pendekkan cerita ahli kumpulan saya telah bersetuju untuk mempromosikanya dengan menggunakan kaedah kuliah ilmu(KI) dan demo.Agak mengejutkan saya apabila saya telah dipilih untuk menyampaikan kuliah ilmu atau ceramah berkaitan dengan mata,hidung dan mulut selama 10minit.Memang agak sukar pada mulanya untuk saya mencari satu idea yang boleh saya kaitkan dengan ENT semasa ceramah itu nanti.

Dengan semangat dan sokongan dari ahli-ahli kumpulan yang lain saya telah tampil kehadapan untuk menyampaikan ceramah ringkas itu dengan saya mulainya dengan membaca ayat al-Quran dari surah Ibrahim ayat yang ke-7 yang bermaksud:

“sekiranya kamu bersyukur,nescaya Aku akan tambahkan kurniaKu kepada kamu tetapi sekiranya kamu kufur,sesungguhnya seksaanKu amat pedih”.

Saya telah kaitkan konsep bersyukur ini dengan tiga eleman itu tadi iaitu mata,hidung dan mulut.Jarang sekali di kalangan kita meneliti atau mengkaji tiga nikmat deria yang besar ini yang telah memainkan peranan penting dalam erti kata untuk kita meneruskan hidup yang sempurna.Saya juga telah memberikan petua-petua yang boleh menyihatkan tiga deria kita ini antaranya ialah sentisa membaca al-Quran beserta maknanya,sentiasa mengamalkan zikir,sentiasa berada dalam keadaan berwhuduk dan jauh dari melihat dan melakukan maksiat serta di samping mengamalkan gaya hidup dan pemakanan yang sihat.

Secara keseluruhanya banyak resolusi atau pengajaran yang telah kami perolehi dari modul ini.Bermula dengan konsep KEPIMPINAN,KEBERSAMAAN,KOMITMEN dan STRATEGI dalam berorganisasi serta membentuk KEYAKINAN DIRI dan KEBERANIAN dalam membentuk peribadi yang unggul.Setiap orang perlulah mencari dan merebut peluang yang ada untuk mengasah dan membentuk kemahiran diri yang pelbagai agar menjadi seorang yang berkepimpinan dan berwibawa.

0 comments: