11:27

Mahasiswa di Rumah Sewa




Inilah kali pertama saya di rumah sewa apabila bergelar mahasiswa..banyak perkara baru yang dipelajari dan boleh di jadikan tauladan untuk panduan kehidupan..
Memasak,membasuh dan banyak lagilah perkara yang biasa menjadi rutin kaum hawa yang bergelar isteri kini telah menjadi rutin bagi kami..
Kita sering dengar luahan kaum hawa di zaman sekarang ni yang mengatakan “kalau laki boleh buat,kenapa kami tak boleh”..Nah!sudah terbukti, luahan mereka kini menjadi satu realiti..Akademik,persatuan,sukan mahupun bidang pekerjaan kini mereka seakan-akan menjadi barisan tonggak utama…
Apa jua sekalipun, bukan perbezaan jantina yang ingin saya bincangkan.Selaku makhluk yang di kurniakan akal fikiran oleh Allah s.w.t kita seharusnya melihat dan mencari keuntungan yang akan memberi manfaat kepada kita semua yang mana keuntungan ini tidak melihat kepada jantina seseorang itu...
KEUNTUNGAN YANG JARANG DI KEJAR
Firman Allah s.w.t. :"Hai orang-orang beriman sukakah kamu Aku tunjukkan satu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu semua dari azab yang pedih,iaitu dengan kamu beriman pada Allah dan Rasul serta kamu berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa kamu,ia merupakan satu keuntungan yang besar jika kamu mengetahui".(As-shaff)..
Sedarkah kita bahawa Allah tidak pernah memuliakan seseorang hambaNya dengan melihat jantinanya tetapi Allah menilai sejauh mana hambaNya menjadikan mukjizat Al-Quran itu sebagai satu rujukan untuk mereka mencari keuntungan di dunia dan juga di akhirat..
Apakah takrifan keuntungan itu hanya di nilai pada kejayaan akademik semata-mata, ataupun pekerjaan yang di perolehinya mungkin kekayaan yang di miliki oleh seseorang menjadi ukuran ?
Saudara/saudari yang dikasihi oleh Allah s.w.t sekalian,
kembalilah kita semua kepada tujuan utama kehidupan ini..Firman Allah s.w.t"Aku tidak ciptakan jin dan manusia tidak lain hanya semata-mata untuk mengabdikan diri padaKu"..
sedarlah keredhaan dan ketenangan dari Allah s.w.t merupakan keuntungan yang tidak ternilai banyaknya..

0 comments: