10:50

TIADA PERBEZAAN



Saya rasa agak pelik dan hairan apabila ramai kawan kawan saya menyangka bahawa saya ni lepasan dari sekolah agama sedangkan saya hanya lepasan dari MRSM dan ada juga yang mengelar diri ini sebagai “ustaz “.”ustaz baca doa ape hari ni sampai dapat skore 3 gol ni”,inilah antara dialog saya dengan kawan kawan semasa bermain futsal.yang membuat saya terharu apabila girls yang free hair pun panggil saya ustaz.”assalamualaikum ustaz nak kesurau ke?”.

Bila di tanya kenapa mereka mengatakan bahawa saya ni dari sekolah agama mereka telah memberikan beberapa jawapan antaranya ialah saya selalu jadi imam dan azan,boleh bagi tazkirah/kuliah maghrib,menjadi ketua pengisian Balai Islam,berakhlak baik(mengikut pandangan mereka),banyak buat program untuk balai islam,pakai jubah semasa solat dan lain-lain lagi.

Maka timbul persoalan dalam fikaran ini adakah hanya pelajar sekolah agama yang boleh jadi imam,bagi tazkirah,akhlak baik,pakai jubah dan sebagainya?.apakah yang menyebabkan pemikaran seperti ini terjadi?
Firman Allah s.w.t:

“kamu adalah umat terbaik yang di utuskan utntuk manusia,menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah”.(al-Imran:10)

Sedangkan ayat al-Quran sudah jelas mengatakan bahawa setiap manusia adalah umat yang terbaik yang mengerjakan kebaikan dan mencegah kemungkaran serta beriman pada Allah s.w.t.Justeru itu, kita seharusnya ‘clear’ tentang perkara ini yang mana pelajar sekolah agama mahupun bukan seharusnya menyepurnakan amanah yang telah di berikan oleh Allah s.w.t kepada setiap hambaNya yang beriman.
Nabi s.a.w bersabda:

“samapikanlah dariku walaupun satu ayat”

Sewajarnya kita semua harus sedar peranan masing-masing dalam menjalani kehidupan ini selaku hambaNya yang beriman.Yang berilmu berkongsi ilmunya dengan yang lain,yang faham cuba bantu kawanya yang kurang faham dan sebagainya.

Saya bersyukur pada Allah s.w.t kerana mengurniakan saya sahabat-sahabat dari sekolah agama mahupun dari sekolah smk@sbp dan mrsm yang telah banyak memberikan tunjuk ajar dan membimbing diri ini kepada perkara-perkara yang baik.Setiap perkongsian dan nasihat yang di berikan oleh mereka merupakan satu rahmat yang perlu saya hargai. Saya yang dahulu tidak mampu untuk tampil kedepan untuk memberikan tazkirah mahupun kuliah,kini dengan bimbingan kawan-kawan alhamdullilah sekarang ini saya mampu untuk lakukanya.

Pada pengamatan saya sekiranya setiap orang sedar akan tanggugjawab dirinya terhadap agama,keluarga,kawan-kawan mahupun masyarakat insya Allah nescaya kita mampu untuk membentuk satu suasana ketenangan dan keamanan di negara kita ini serta kita semua pasti akan hidup dalam keadaan penuh keberkatan dan sejahtera.Jesteru itu, mengenal diri dan tanggunjawab yang telah di amanahkan pada setiap individu akan menolong seseorang itu melaksanakan amanah yang di pikulnya.

1 comments:

Aku Budak Kampung said...

apabila enta mngalami keadaan sdemikian, perbykkanlah berzikir...

moga2 dpt mghasilkan tembok2 yg kukuh dr serangan musuh kita yg nyata yakni syaitan...

ingat, Allah sntiasa mnguji hamba2-Nya. x smestinya kita diuji dgn kmaksiatan ttapi juga dgn ilmu2 dan tgkah laku kita yg baik...ujian Allah dtg dr pelbagai sudut!

awas ya sahabatku...