15:40
sambungan artikel di atas....

Pada pagi itu saya hanya meluangkan masa selama lima belas minit bersama para peserta.Pada petangnya saya di beri satu slot muhasabah bagi menyedarkan kepada para peserta mengenai beberapa perkara:

1)Sesungguhnya kita ini adalah hina tanpa ISLAM & kerana ISLAM kita
digelar umat yang terbaik.


2)ISLAM tak perlukan kita,tapi kita memerlukan Islam,oleh itu janganlah entum
semua bermegah-megah dengan kelebihan yang entum miliki kerana itu semua
adalah datangnya dari Ilahi.


3)Entum semua pilihan Allah sebab itu entum berada di sini sebab itu janganlah
entum menyesal di atas setiap ketentuan Ilahi.

4)Entum semua sememangnya layak untuk memikul amanah yang telah ditaklifkan
pada entum semua kerana Allah telah berjanji dalam al-Quran di dalam surah
al-Baqarah ayat 284 yang bermaksud:

"ALLAH tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupanya"

5)Jadikan Allah sebagai matlamat dan tempat kebergantungan entum semua.Jangan
entum cari sebarang pertolongan yang melebihiNya.

Inilah beberapa perkara yang sempat saya bawa sebagai koreksi bersama-sama para peserta.Alhamdulillah air mata yang mengalir jatuh ke pipi mereka jelas menunjukkan mereka dapat menerimanya dengan baik.Sahabat saya bertanya.."eh,macam mana la enta buat peserta muslimin yang keras kepala ni menangis"..tanpa berfikir panjang saya menjawabnya seperti biasa emm "atah Tuhe blako"..Kaku sahabat saya itu mendengar jawapan saya ni..

Bagi memendekkan cerita,pada sebelah malamnya, saya mengambil satu lagi slot muhasabah..Emm,nampaknya program kali ini seolah-olah memberi peluang seluas-luasnya untuk saya koreksi diri ini sendiri.Pada hari ketiga iaitu hari terakhir,sebelum berpisah saya tinggalkan pada adik-adik beberapa kata semangat berpandukan satu ayat yang Allah s.w.t nukilkan di dalam al-Quran:

"Dan apabila hamba2Ku bertanya padamu(muhamad) tentang(Aku),maka katakankan pada mereka sesungguhnya Aku ini dekat dengan mereka.Aku kabulkan permohonan org2 yang berdoa apabila dia berdoa padaKu.Hendaklah mereka itu memenuhi(perintahKU dan beriman padaKU,agar mereka memperolehi kebenaran".(al-Baqarah:186)

Saya katakan pada mereka ayat ini merupakan satu ayat motivasi untuk kita semua.Allah s.w.t tahu bahawa manusia mengharapkan satu kuasa yang mampu menolong mereka dalam kesusahan.Selaku seorang muslim kita semua tahu yang mempunyai UltraPower hanyalah Allah s.w.t.Dalam ayat tersebut jelas Allah s.w.t memberitahu hambaNya bahawa sesungguhnya Dia itu sangat hampir dengan kita semua.Hanya pada Dialah layak kita memohon pertolongan.

Saya tinggalkan P.Pinang dengan meninggalkan seribu satu harapan pada mereka semua.Semoga Allah mempermudahkan segala urusan adik-adik saya yang di kasihi itu.Alhamdulillah saya bersama sahabat-sahabat yang lain selamat kembali ke Kuala Lumpur iaitu sebuah bandar raya yang tak pernah putus dengan gelombang maksiat walaupun semasa di bulan ramadhan."Ya Allah Engkau bukalah pintu hati hambaMu yang berbuat maksiat padaMu itu".Emm..mesti lena saya tidur malam ini,itulah harapan saya apabila sampai di rumah sewa.Al-maklumlah terlalu penat dengan perjalanan yang agak jauh.

Langit tak selalunya cerah,ujian datang tanpa di duga..entah kenapa pada pukul 4.30pg saya tersedar kerana terasa perut ini begitu sakit.Sakit yang tak pernah saya alaminya sebelum ini.Mungkin kejap je kot sakit perut saya ini,itulah serangan psiokologi yang saya cuba mainkan pada diri ini bagi mengurangkan rasa sakit itu.Tapi malangnya sakitnya bertambah-tambah,tak tahu apa yang perlu di buat lagi.Saya cuba menyapu dua jenis minyak panas kat perut ni tapi tak memberi sebarang kesan pun.Allahuakhbar,Allahuakhbar,Allahuakhbar..hanya ucapan ini je lah yang mampu saya keluarkan pada ketika itu.

Dengan kesabaran yang masih lagi melekat pada diri ini,saya menahan kesakitan itu sehinggalah saya selesai solat subuh,kemudian saya baringkan seketika tubuh ini bagi menunggu datangnya siang.Ya Allah,terasa begitu lama menanti masa berlalu walaupun satu minit.Pada pukul 9 pagi,saya tak dapat tahan lagi kesakitan perut ini menyebabkan saya menelifon sahabat yang sangat saya kasihi iaitu Ahmad Fahmi untuk menghantar saya ke klinik di kolej 12.Alhamdulillah Allah permudahkan urusan saya pagi itu dengan menghantar sahabat saya ini.(Fahmi terima kasih banyak2,ana tak mampu nak balas jasa enta ni..semoga Allah saje yang membalasnay)...

Sampai je ke klinik,sekali lagi Allah s.w.t mempermudahkan urusan saya dengan membenarkan saya berjumpa doktor tanpa menunggu giliran.Dengan serta merta saya di berikan satu suntikan dan di suruh untuk berehat selama 30minit.Tapi malangnya bagi saya kerana suntikan itu tak memberikan sebarang kesan pun bagi mengurangkan kesakitan saya ini bahkan kesakitan saya semakin bertambah.Allah,Allah,Allah..hanya nama inilah yang menjuarai setiap perkataan yang keluar dari mulut saya ketika itu....

nantikan sambungan kisah ini yang terakhir...

0 comments: