06:50

hijabku bukan milikku : bahagian 5

"Mai bila kat sana nanti belajar elok-elok dan rajin-rajin ye, kesihatan kena selalu jaga, solat jangan tinggal, selalu minta doa pada Allah s.w.t, jangan ada sifat dengki pada orang lain sebab ia boleh menyebabkan orang lain akan benci pada kita"


"kita bukannya orang yang senang,ayah Mai tu hanya buat kerja-kerja kampung je lagipun dia dah tua,masih perlu tanggung tiga orang adik Mai yang lain masih bersekolah lagi tu,Mak sakit tak mampu nak buat kerja-kerja berat kecuali mengambil upah menjahit je"

"Mak nak lihat Mai menjadi seorang insan yang berjaya dalam pelajaran dan Mak juga nak rasa kesenangan yang akan di usahakan oleh anak sulung Mak ni"

"assalamualaikum"......"assalamualaikum"...."Mai assalamualaikum"

"err...waalaikumusalam..eh Fatimah,maaf akak tak perasan Fatimah panggil akak tadi"

Aku tersentak dari lamunan mengingati pesanan ibuku yang sangat aku kasihi tiga tahun yang lalu.Segala pesanannya aku pahati di dalam fikiran dan hatiku ini.Pesanan itu di sampaikannya sewaktu berada di Perhentian Bas Kota Bharu.Ayah dan Ibuku tak mampu nak menghantarku sendiri ke Kuala Lumpur semasa mendaftar di Universiti Malaya tiga tahun dahulu.
Dengan semangat ingin mengubah kehidupan keluargaku yang miskin ini, aku kuatkan semangat dan tabahkan hati bermusafir ke negeri orang untuk menuntut ilmu tanpa di temani oleh sesiapapun

.
"apa yang akak buat sorang-sorang kat luar koridor ni,dari tadi lagi fatimah tengok akak termenung"..fatimah melemparkan soalan padaku.

"akak tak buat apa-apapun fatimah,akan hanya terkenangkan mak dan ayah di kampung je,dah enam bulan akak tak balik ke kelantan"..balasku ringkas.

"kenapa akak tak balik kak?"..sekali lagi fatimah melemparkan soalan padaku.

"akak bukan tak nak balik Fatimah,tapi akak dah janji pada diri akak yang akak tak kan balik selagi tidak berjaya mendapatkan segulung ijazah,tambahan pula akak sekarang berada di dalam semesta tambahan jadi akak malu nak tunjukkan muka pada mak ayah akak ni"..balasku dengan perlahan...

"apa yang mampu akak buat adalah hanyalah menelifon mak akak setiap tiga hari sekali"..tambahku lagi.

Sudah tiga tahun aku hidup berdikari sebagai seorang mahasiswi yang berjauhan dari keluarga.Tidak pernah sekali pun aku meminta bantuan kewangan dari mak dan ayahku bahkan aku memberikan separuh dari biasiswa jpaku kepada tiga orang adik-adikku yang masih lagi bersekolah di kampung.Adikku yang bongsu Nu rul Ain akan berhadapan dengan UPSR pada tahun ni.

"tak pe la kak,fatimah yakin Allah takkan biarkan akak keseorangan.Lagi pun akak seorang anak yang jujur,rajin,tabah dan taat pada kedua ibu bapa akak,fatimah yakin Allah s.w.t pasti akan tolong akak bahkan akak jauh dan berubah dari dulu,pasti mak dan ayah akak juga berasa bangga"..fatimah memberikan semangat padaku.

Walaupun fatimah lebih muda dariku dia sangat memahami keadaan diriku ini.Aku sering jadikan dia sebagai tempat mengadu dan kerana bimbingan dia lah aku menjadi seorang 'muslimat' seperti sekarang ini.

"Islam ni indah kak.Islam tak minta pun kita mengubah diri kita secara mendadak tapi Islam membimbing diri kita berubah sedikit demi sedikit dengan 'kefahaman'.Fatimah tak pernah pandang serong pada akak berpakaian macam ni(berseluar jeans,baju ala-ala orang mengandung dan bertudung singkat) sebab akak masih ada lagi masa untuk berubah.Kalau akak masih lagi segan ataupun mungkin janggal untuk berpakain menutup aurat dengan sempurna di khalayak ramai(bertudung labuh,berstokin tangan dan kaki),akak practice la di tempat tidur akak.Bila akak nak tidur je akak pactice la pakai macam ni"...masihku ingat pesanan penuh hikmah Fatimah tiga tahun yang lalu pada diriku ini.

Sehari demi sehari aku cuba mengikuti tunjuk ajar Fatimah itu dan akhirnya selepas tiga bulan aku memahami dan merasai hikmah sebagai seorang wanita yang menutup aurat dengan sempurna..Terima kasih Fatimah dan terima kasih Ya Allah kerana memberikan taufik dan hidayahMu padaku.

"bila akak mula exam?''

lamunanku sekali lagi tergangu dengan soalan Fatimah ini.

"insyaAllah 30 oktober"..aku menjawab persoalan fatimah.

"Fatimah doakan agar akak berjaya mendapat keputusan yang cemerlang pada exam yang akan datang nanti.Fatimah pasti rindukan akak selepas akan bergelar graduan nanti

"
"InsyaAllah..terima kasih Fatimah.Akak akan sentiasa ingat yang DEPAN KITA ADA???"

"ALLAH.......... kak"..sahut fatimah...dan ingatlah janji Allah sebagai motivasi kita bersama dalam surah al-Baqarah ayat ke-186:

"dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku,maka jawablah,bahawasanya Aku hampir dengan mereka.Aku makbulkan permohonan orang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku,maka hendaklah mereka itu memenuhi segala perintahKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran"..

Ya,Allah pasti akan menolong orang-orang yang sabar dan beriman kepadaNya"..aku meyakinkan diriku..

Hanya kepadaMu kami berserah dan mengharapakn pertolongan Ya Allah......


0 comments: