17:54

Hijabku bukan milikku : Bahagian 6

Kenapa Fatimah menangis?..Fatimah ada masalah ke?..cuba ceritakan pada Kak Mai...

Aku melihat Fatimah menangis di tikar sejadah seusai sahaja dia selesai menunaikan solat sunat rawatib selepas kami serumah solat isyak secara berjemaah yang diimami oleh Khadijah..

"Ye la Fatimah..kenapa fatimah menangis"..tanya pula Kak Khadijah.

"Kalau ada masalah boleh dikongsi bersama,kitakan dah macam adik beradik...Berat sama dipikul,ringan sama dijinjing"..aku cuba ingin menenangkan fatimah yang masih lagi menangis.

"Fatimah tak pe2 Kak...Fatimah menangis sebab Fatimah teringatkan tentang ujian yang telah dilalui oleh Nabi Ayub a.s...Sungguh berat ujian yang ditanggung oleh Nabi Ayub a.s tetapi baginda tetap sabar dan tidak pernah sekali-kali merungut pada Allah s.w.t..Fatimah sebenarnya malu pada diri Fatimah sendiri yang kadang-kadang banyak merungut pada ujian Allah s.w.t"

Tersentak hatiku mendengar penjelasan Fatimah berkenaan apa yang ditangisinya.Dari dulu lagi aku memerhatikan akhlak Fatimah,tiada satu pun yang aku tidak sukai melainkan semuanya menjadi penyejuk hati seorang sahabat.

"Boleh tak Fatimah ceritakan pada akak tentang kisah Nabi Ayub a.s itu.akak dah lupa"..minta Kak Khadijah..

"InsyaAllah,Fatimah akan ceritakan"...

Semua mailaikat yang berada di langit berasa takjub dan kagum atas kepatuhan dan ketaatan nabi Ayub pada Allah.Hal itu menjadikan iblis iri hati dan dengki kepada Nabi Ayub.Iblis kemudian cuba meruntuhkan iman Nabi Ayub dengan pelbagai godaan, namun Nabi Ayub tetap teguh imannya.Iblis tidak putus asa atas kegagalannya, dia memburuk-burukkan Nabi Ayub supaya Allah menurnkan cubaan kepada Nabi Ayub.

Iblis berkata, " Wahai Tuhan, sebenarnya Ayub yang selalu patuh dan berbakti menyembahmu serta selalu memujimu hanya melakukan demikian kerana dia takut kehilangan nikmat yang engkau berikan kepadanya. Segala ibadah yang dia lakukan tidak ikhlas, dia hanya inginkan harta yang dimilikinya yerus menjadi miliknya.Saya yakin sekiranya musibah yang menimpanya dan mengakibatkan dia kehilangan harta benda, anak-anak dan isterinya, ia pasti berpaling darimu dan tidak mahu mentaati serta menyembahmu lagi.Cubalah buktikan!

Selepas mendengar kata-kata iblis, Allah menjawab,.."engkau memang penghasut yang sesat dan penunggu neraka.Bukankah Aku adalah Tuhannya yang menciptakannya,tentu aku lebih tahu daripadamu.Dengar bail-baik wahai syaitan laknat.Sesungguhnya Ayub adalah hambaku yang taat dan seorang mukmin yang sejati.Apa yang dia lakukan bagi mendekatkan diri padaKu adalah semata-mata didorong oleh iman yang teguh dan kuat padaku.Iman dan ketaqwaannya tidak goyah dengan kenikmatan duniawi.

Cintanya kepadaKu dan kebajikannya tidak akan menurun dan berkurangan walau dia ditimpa musibah. Dia yakin apa yang dia miliki adalah pemberianKu yang dapat Aku ambil daripadanya.Aku juga boleh menambahkannya berlipat kali ganda.Dia bersih daripada segala tuduhan dan prasangkamu.

Engkau wahai Iblis tidak rela melihat hamba-hambaKu, anak cucu Adam berada di atas jalan yang lurus. Demi menguji keteguhan hati Ayub, aku izinkan engkau menggoda dan memalingkannya daripadaKu.Kerahkan pembantu-pembantumu menyesatkan Ayub melalui harta, kedudukan, kehormatan, anak dan isteri-isterinya. Cerai-beraikan keluarganya yang bahagia, lihatlah sampai mana kemampuanmu menyesatkan hambaKu yang benama Ayub itu.

Fatimah khusyuk menceritakan kisah Nabi Ayub kepada kami...

"errm..Kak,boleh tak Fatimah sambung selepas solat subuh esok?...Fatimah ada meeting Team Elit Muslim jap lagi"...

"alah..baru nak fill..ok la kalau macam tu..tapi janji ye lepas solat subuh esok Fatimah sambung cerita ye"..balas aku dan khadijah.

Jam jarum pendek tepat berada pada angka sembilan manakala jarum panjang berada pada angka dua belas menunjukan sekarang telah pukul sembilan malam.Kak Khadijah terus ke meja studynya bagi menyiapkan 'assiggment' yang perlu dihantarnya pada esok pagi dan aku masih lagi berada di tikar sejadah bagi menghabiskan bacaan surah al-mulk sebelum aku memulakan study aku pada malam ini....

0 comments: