23:41

hijabku bukan milikku : Bahagian 4

Dengan perlahan ku basahkan seluruh wajahku untuk berwudhuk.Dengan kesejukan air wudhuk dan udara jam empat pagi yang begitu nyaman serta suasana yang tenteram membuatkan hatiku begitu tenang sekali.Hampir seminggu aku tidak mampu untuk bangun pagi sebegini dengan tujuan untuk sujud dan mengadu padaNya kerana sering tidur lewat malam untuk menyiapkan tugasan akademik dan persatuan.


Jam menunjukkan pukul lima pagi,hampir satu jam aku bertaffakur di sejadah.Aku berhenti seketika untuk kejutkan ahli-ahli rumah yang lain.Kebiasaannya Fatimah sudah bangun pada pukul lima pagi.Dari umurnya sembilan tahun sampai sekarang Fatimah tidak pernah bangun lambat,inilah berkat didikan dari ibu bapanya yang menitik beratkan pembangunan rohani anaknya.Kadang-kadang aku mencemburui ibadah dan akhlak yang dicontohi oleh Fatimah.



"sejuk hati ibu mengandung dapat anak seperti Fatimah ni"...sergah aku pada Fatimah.

"astaghfirullah!..M...ai !!..,buat aku terkejut je,dah la pakai kain kelana macam mayat je..lain kali ketuk la pintu tu dulu"..Fatimah seakan marah padaku..

"hehe..akak saja je buat macam ni,jangan marah ye nanti cepat tua,ok la Fatimah..Kak Mai nak pi kejutkan yang lain lagi ni"..

Selalunya juga Aisyah seorang yang sukar untuk bangun pagi-pagi ni.Macam kejutkan anak patung je,tak bergerak langsung..


"Terima kasih ye Mai kejutkan akak bangun,akak pun rindu juga untuk solat tahajjud ni..sejak sakit hari tu dah hampir dua bulan akak tak bangun qiamullai"..Kak Khadijah bersuara padaku.


"sama-sama Kak,perkara yang baik seperti ini perlu di lakukan secara berjemaah barulah senang kita mendapat rahmatNya,betul tak?"...balasku ringkas.

"betul..betul..betul"..Aisyah datang menyibuk..bangun pun budak seorang ni.

Setelah semuanya bangun,aku kembali ke sejadah untuk menunaikan solat sunat taubat,hajat dan witir.Aku berdoa padaNya.."Ya Allah, sesungguhnya aku adalah milikMu, keagungan adalah keagungan-Mu, kehebatan adalah kehebatan-Mu, kekuatan adalah kekuatan-Mu, kekuasaan adalah kekuasaan-Mu, penjagaan adalah penjagaan-Mu. Ya Allah, berikanlahku hidayah dan taufikMu,berikanlahku kekuatan untuk berhadapan dengan sebarang ujianMu,bersihkanlah hatiku ini dari segala kekotoran dosa dan maksiat dan akhirnya ya Allah berikanlahku kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat.”

Sungguh tenang selepas diri ini mengadu dan memohon pertolongan serta perlidungan dariNya.Syukur kepadanya kerana pada hari ini Dia mengizinkan kami serumah berqiamullai bersama.Semoga kami semua akan sentiasa mendapat rahmat dan keredhaanNya.Terima kasih Allah di atas segala pemberianMu kepada kami semua..





0 comments: