17:17

"hijabku bukan milikku": Bhgn 9

"ok,semua dah ada?...Petang ni kita akan berkayak sambil berusrah"

"alamak Kak Humaira', saya tak biasa la berkayak ni"...Umi Kalsum sedikit gusar..

" alah, tiada masalah...nanti Umi Kalsum naik satu kayak dengan akak"..Kak humaira memberikan harapan pada Umi..

Seperti biasa setiap petang Rabu...aku, Umi Kalsum, Fatimah dan Jannah akan berusrah dengan Kak Humaira' yang merupakan Timb.Presiden PMIUM. Kak Humaira' merupakan seorang naqibah yang sangat 'sporting' dan penyanyang orangnya.Setiap kali berusrah dengan Kak Humaira' pasti kami semua akan mempelajari sesuatu yang baru dan berguna untuk di amalkan sebagai seorang muslim.Bila berpisah setiap kali usrah pasti kami semua tidak sabar-sabar untuk menunggu untuk usrah yang berikutnya...

"Fatimah naik satu kayak dengan Jannah dan Mai naik sorang je la ye"..kak humaira' menagihkan kumpulan...

Dua puluh minit awal, kami semua berkayak sepuas-puasnya.Umi yang pada mulanya takut-takut untuk berkayak, tapi akhirnya perasaan gusarnya hilang selepas merasa seronok berkayak.

"eh, Fatimah dengan Jannah ni berkayak ke tidak?..dari tadi lagi kak humaira' tengok tak bergerak pun kayak kamu berdua ni"..Kak humaira' cuba mengusik..

"ni Fatimah la Kak, saya cakap kayuh sebelah kanan, dia kayuh sebelah kiri..bila saya suruh kayuh sebelah kanan, dia kayuh sebelah kiri"...Jannah mula mengadu...

"emm..ada-ada je la kamu berdua ni..Jom semua, kita berkumpul di tepi tasik kat depan sana tu"

" ok baik kak"..jawab kami semua..

" macam mana seronok tak berkayak hari ni?"..tanya kak humaira'..

" sangat seronok kak, tak sangka Umi pun boleh berkayak rupanya"

"ye sungguh seronok, nanti lain kali boleh kita berkayak lagi ye kak"..minta Fatimah..

" lain kali nak lagi?..kayak tak gerak-gerak ada hati nak main lagi"..Jannah cuba menyakat Fatimah...

"ok, tak pe lah...apa-apa pun, pertama skali marilah sama-sama kita bersyukur pada Allah s.w.t kerana memberikan nikmat pada kita semua.Tanpa nikmat kekuatan dan kesihatan yang diberikan pada kita semua sudah tentu kita tak berkayak pada petang ni"

"ye betul tu kak, tanpa izin Allah sudah pasti kita takkan bertemu pada petang ini..Mai bersyukur sangat sebab diizinkanNya untuk sama-sama kita berkayak dan berkongsi ilmu pengetahuan"..

"walaupun kita seorang 'muslimat' yang pakaiannya tak sama seperti lelaki,tapi kita juga boleh berkayak sebagaimana kaum lelaki berkayak..Islam tidak pernah menghalang kita daripada memenuhi fitrah kita sebagai seorang manusia"..fatimah menambah..

"alhamdulillah, akak berbangga ada sahabat-sahabat usrah macam kamu semua ni..baiklah,petang ni akak nak bawa satu cerita tentang kekuatan wanita di sebalik kelembutannya"

"wah..menarik bunyinya"..jannah mencelah..

"begini ceritanya".....

Ibu,..Kenapa Engkau Menangis?.. Suatu ketika, ada seorang anak lelaki yang berumur 6 tahun bertanya kepada ibunya.

"Ibu, mengapa Ibu menangis?". Ibunya menjawab, "Sebab, Ibu adalah seorang wanita, Nak". "adik tidak faham.." kata si anak lagi. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kamu memang tak akan memahami....

" Kemudian, anak itu bertanya pada ayahnya. "Ayah, mengapa Ibu menangis? Ibu menangis tanpa ada sebab yang jelas.."Si ayah menjawab, "Semua wanita memang akan menangis tanpa ada alasan". Hanya itu jawapan yang biasa diberikan ayahnya.

Lama kemudian, si anak itu menjadi remaja dan tetap bertanya-tanya, dan persoalannya.. mengapa wanita menangis?.

Pada suatu malam, Dia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan."Ya Allah, mengapa wanita mudah sekali menangis?

"Dalam mimpinya, Tuhan menjawab,"Saat Kuciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama..Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga, bahu itu harus cukup halus dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.

Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan, dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walau, seringkali pula, dia kerap berulangkali menerima cercaan daripada anak yang dilahirkan dan dikandungnya itu. Kuberikan pula keperkasaan, yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah, disaat semua orang sudah putus asa.

Pada wanita, Kuberikan kesabaran, untuk merawat keluarganya, walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah. Kuberikan juga pada wanita itu, perasaan peka dan kasih sayang, untuk mencintai semua anaknya, dalam apa jua kondisi dan apa jua situasi...

Walaupun seringkali anak-anaknya itu melukai perasaannya, melukai hatinya. Namun,Perasaan lain pula yang akan diberikan pada bayi-bayi yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat disentuh dengan lembut olehnya.

Kuberikan wanita kekuatan ini untuk membimbing suaminya, melalui masa-masa susah, dan menjadi pelindung baginya. Sebab, bukankah tulang rusuklah yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak?Kuberikan kepadanya kebijaksanaan, dan kemampuan untuk memberikan pemahaman dan kesedaran, bahawa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya.

Walau, seringkali pula, kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami, agar tetap berdiri, teguh, saling melengkapi, dan saling menyayangi. Dan, akhirnya, Kuberikan dia air mata agar dapat mencurahkan perasaannya.

Inilah yang khusus Kuberikan kepada wanita, agar dapat digunakan bila-bila masa dan dimana-manapun dia inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun dilihat penuh ’naif’ namun ketahuilah sebenarnya, air mata ini jualah air mata bagi sebuah kehidupan"....

"Allahuakhbar..begitu sayang ye Kak Allah pada kaum wanita"..fatimah bersuara..

" Ye, Allah memang sangat sayangkan hamba-hambaNya yang beriman"..Jannah menambah.

" betul kata Fatimah dan Jannah, Allah jadikan kita wanita ini sebaik-baik kejadian sebagaimana diciptakan kaum lelaki..Walaupun secara fitrahnya Allah menjadikan kaum wanita lebih lemah dari kaum lelaki,tapi Allah memberikan sifat sabar pada kaum wanita melebihi kaum lelaki..Allah memang Maha Adil"..aku juga bersuara.

"bagus blako sahabat-sahabat usrah akak ni..tak perlu akak 'expalain',semuanya dah dapat ambil pengajaran dari kisah ini..akak pun nak tambah sikit,kalau direnung2kan..perintah Allah s.w.t kepada kita terhadap kaum wanita hanyalah sedikit berbanding banyaknya nikmat yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t kepada kita..Allah hanya perintah kita kaum wanita agar, menjaga aurat, menjaga solat , menjaga puasa dan taat pada suami..kan senang tu berbanding kaum lelaki?"

"tapikan kak, Jannah pelik la...kenapa susah sangat wanita ni nak laksanakan perintah Allah s.w.t yang sedikit ini terutamanya berkaitan dengan auratnya?"

"macam ni la Fatimah, pada pandangan akak mungkin disebabkan mereka ini masih lagi tidak memahami Islam itu dengan sebenarnya ataupun mungkin mereka lupa bahwa mereka akan mati dan akan bertemu dengan Allah s.w.t..Oleh itu, tugasan kita semua untuk memberi kefahaman kepada mereka ini agar mereka mematuhi segala perintah Allah s.w.t dan meninggalkan segala laranganNya"..

" jika kita dah tegur, mereka tak ikut juga macam mana kak?"..Jannah sekali lagi bertanya..

" sahabat-sahabat semua, tugas kita adalah menyampaikan ajaran Islam itu sebaik mungkin tidak kira la apa pun halangan yang terpaksa kita tempuhi, tapi kita kena ingat..bukan kerja kita hendak memberi hidayah pada manusia,ia adalah kerja Allah s.w.t..Allah memberi hidayah pada sesiapa yang dia kehendaki"..Kak Humaira' memberikan penjelasan..

"oo..macam tu"..jannah mengangguk..

"Jom..sebelum kita balik..kita adakan satu pertandingan, kumpulan yang kalah nanti kena buat artikel pasal usrah kita petang ni..setuju?"...

"setuju kak..."kami semua menjawab...





0 comments: